Test Cupra Formentor: Více než příjemné svezení

Cupra Formentor Front

Letos je to již 6 let, co představuje automobilka Cupra modely pod svou hlavičkou a ne jenom jako sportovní divize Seatu. V jejím portfoliu najdete nejenom upravené Seaty, ale i vlastní modely. Kromě vlastních elektromobilů Tavascan a Born nabízí Cupra aktuálně představený Terramar nebo model Formentor. A právě posledně jmenovaný prošel naším redakčním testem. Vyzkoušeli jsme si verzi s Mild hybridní pohonnou jednotkou pod kapotou. V článku se dozvíte finální spotřebu pohonných hmot, jak se nám s Formentorem jezdilo a jaké je to uvnitř.

Exteriér

Již prvotní pohled napoví, že se jedná o Cupru. Ostré hrany a agresivní vzhled je základem celého vozu. Masivní příď s krásným tvarováním světlometů Po nastartování zaujme forma denního svícení v podobě tří trojúhelníků v každém světlometu, což představuje jakýsi podpis rodiny Cupra. V nich může být umístěn systém Matrix LED, který využívala i naše Cupra. Moc pěkná byla 19“ litá kola Sandstorm, na kterých Formentor stál. Přes celou záď se táhne světelná linka, která je přerušena u znaku automobilky uprostřed vozu. Znak je mimochodem také osvětlený. Zmíněné trojúhelníkové lampy najdeme i na koncových svítilnách. Celková grafika světelného podpisu Formentoru se nám velmi líbí. Díky LED technologiím si výrobci mohou hrát s grafikou světel.

Interiér

Pokud se podíváme do interiéru, ihned na první pohled zaujme obrovský 12,9“ displej infotainmentu. Na podrobnosti ovládání se podíváme v další části článku. Sedačky jsou pohodlné, u řidiče elektricky nastavitelné a mají slušné boční vedení, které udrží tělo posádky i při jízdě v zatáčkách. Kožený volant s krásným prošíváním se příjemně držel, neklouzal a v zimním období uměl zahřát díky nastavitelnému vyhřívání. Po celém voze nalezneme měkčené plasty, nic laciného tu nehledejte. Líbily se nám bronzové akcenty v celém interiéru (na volantu, na rámečcích výdechů klimatizace nebo například na rámečku okolo voliče převodovky).

Díky vyššímu posezu je nastupování a vystupování pohodlné. Prostoru je okolo posádky dostatek, nikdo se nebude cítit stísněně. Jakmile jsem si nastavil optimálně sedadlo řidiče, zůstalo za mnou dostatek prostoru i před koleny, což rozhodně při mých 190 cm není pravidlem. I když se střecha postupně směrem k zádi snižuje, místa nad hlavou je taktéž dostatek. Při přejetí nerovnosti rozhodně nebudete narážet hlavou o strop. Posádka na zadních sedadlech může využít i pohodlnou područku, do které se vejdou dva nápoje. Při uvolnění dalších dvířek za područkou získáme možnost převážet dlouhá zavazadla, například lyže nebo dlouhé tyče. Taktéž vzadu si cestující nemohou stěžovat na nedostatek pohodlí.

Velkou výhodou je třízónová klimatizace, kde si i posádka vzadu může nastavit teplotu, která je jim příjemná. Pro nabíjení se do interiéru nastěhovaly USB-C konektory. Dva nalezneme vpředu, dva vzadu pod nastavením klimatizace a ještě zmiňme 12V zásuvku v úložném prostoru pod područkou. Řidič jistě také ocení bezdrátové nabíjení při využívání systému Android Auto nebo Apple Car Play, o tomto systému později.

Praktičnost

Pokud vyrazíte s Cuprou Formentor na chatu a zajímáte se o možnost uložení veškerých zavazadel a potřebných věcí, pak můžete využít až 450 litrů. Jak už bylo zmíněno, pro delší věci lze využít „průraz“ skrz zadní sedadla. Pokud ale potřebujete ještě více prostoru, po sklopení zadních sedadel, které se mimochodem sklopí do roviny bez výraznějšího schodu, získáte více než 1400 litrů. Víko zavazadlového prostoru může řidič otevřít rovnou z kabiny díky elektrickému pohonu. Kastlík před spolujezdcem pojme další drobnosti, které řidič využije během jízdy, a které potřebuje mít po ruce. Prostorná je schránka pod středovou opěrkou, kam se dá uschovat hodně věcí.

Často hledáme, kam umístit velké 1,5l lahve na nápoje. V tomto případě to má posádka jednoduché, neboť se vejdou do dveří, a to jak vpředu, tak vzadu. Káva v kelímku nebo termoska se vejdou do držáků před středovou opěrkou. Vzadu si musí cestující sklopit opěrku a do ní je pak umístit. Časopisy nebo jiné dokumenty, případně drobnosti se vejdou do kapes na zádech předních sedadel.

Velmi oceňujeme ambientní osvětlení interiéru. Krásně prosvítilo celý prostor, navíc si posádka může zvolit barvu podle aktuální nálady. Nejedná se ale pouze po rozmar, ale zároveň byl LED pásek využit pro jiné systémy. Využit byl například pro hlídání mrtvého úhlu, kdy se při míjení vozidla rozsvítí kus LED pásku oranžovou výstražnou barvou. A pokud máte nastavenou jinou barvu než červenou, při otevření dveří při aktivovaném motoru se probarví pásek na dveřích červeně. Je skvělé, že Cupra našla praktické využití ambientního osvětlení.

Třízónovou klimatizaci ocení cestující zvlášť v horkém počasí, případně za situace, kdy se nejsou schopni dohodnout na teplotě. Na zadních sedadlech si tak mohou nastavit jinou teplotu než vpředu. Asi bychom spíše ocenili fyzické voliče než dotykové plošky, nicméně ovládání bylo bezchybné, je jenom potřeba se trefit na správné místo a mrknout na obrazovku.

Musíme ještě zmínit Matrix LED světlomety. Klasické potkávací světlomety mají výbornou svítivost, vidět bylo nádherně. Světelný systém Matrix umožňuje ponechání trvale zapnutých dálkových světel. Přijíždějící protijedoucí vozidlo je vyřazeno ze světelného kuželu, čímž není vůz oslněn. Matrixy fungovaly bezchybně, nicméně na dálnici občas měly problém s protijedoucími kamiony. Senzory je zaznamenávaly později, a to primárně kvůli svodidlům, které stíní potkávací světla protijedoucích vozidel.

Konektivita

O chod celého systému se stará 12,9“ dotyková obrazovka, přes kterou lze ovládat všechny aspekty vozu. Grafika je pěkná a ovládání celkem intuitivní. Poměrně rychle jsme se zorientovali v systému a pak jsme se pohybovali jako ryba ve vodě. Celý software pracuje rychle, nic se neseká a vše je krásně plynulé. Velkou výhodou byl bezdrátový systém Android Auto, který se připojoval automaticky k telefonu po usednutí do vozidla. Při těchto situacích oceníte bezdrátové nabíjení, neboť nemusíte mít připojený telefon k automobilu pomocí kabelu. Stejný bezdrátový systém funguje samozřejmě i pro uživatele telefonů Apple.

Naše příplatková výbava obsahovala i 12 reproduktorů od renomované společnosti Sennheiser. Celkový výkon soustavy je 390 W, tudíž nelze očekávat nic jiného než kvalitní audio podání. Kvalita hudby v této konfiguraci je výborná a díky ekvalizéru si lze nastavit zabarvení zvuku dle preference. Reproduktory umí vytvořit při správném nastavení opravdu hlubokou basovou složku. V dnešní době už je standardem nastavení hlasitosti na volantu. Připojení mobilního telefonu probíhá klasicky bezdrátově, vše fungovalo jak má a připojení opět proběhlo bez jediného škobrtnutí.

Pohonná jednotka

Pod kapotou se ukrývala mild-hybridní jednotka eTSI o objemu 1,5l s výkonem 110 kW (150 koní). Točivý moment dosahuje hodnoty 250 Nm. Maximální rychlost, které SUV Formentor dosáhne, lehce přesahuje 200 km/h. Označení „e“ nese právě díky mild-hybridnímu systému, který využívá 48V technologii k podpoře spalovací jednotky při rozjezdech, dále umožňuje vypnout spalovací jednotku pokud sundáte nohu z plynu, přičemž ale fungují všechny bezpečnostní systémy vč. posilovače brzd. Zároveň dokáže při brždění rekuperovat energii. Tento systém je spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Na výběr je ještě klasická spalovací jednotka zážehová (opět jedna-pětka) nebo vznětová (dvoulitr TDI), případně můžete sáhnout po hybridním systému (e-hybrid, což značí plug-in hybrid). U vyššího stupně výbavy můžete ještě zvolit silnější zážehovou jednotku o výkonu až 333 koní. Námi testovaná jedna-pětka eTSI si papírově řekne o 6 litrů benzínu na 100 km. Jak to bylo v reálném provozu si povíme níže.

Jízda

Benzínová mild-hybridní jednapětka jezdí opravdu pěkně. Při rozjezdu motor ihned zabere, reakce na plynový pedál je prakticky okamžitá. Žádné zpoždění jsme nezaznamenali, a to i díky mild-hybridnímu systému. Výhody mild-hybridu objevíte hlavně při plynulé jízdě nebo při plachtění z kopců. V této chvíli se vypne spalovací jednotka, i když všechny bezpečnostní systémy vč. posilovače brzd fungují. Nečekejte žádné ušetřené litry pohonných hmot, od toho tu jsou elektromobily nebo plně hybridní jednotky. Tady ušetříte desetinky litru. Nejvíce příležitostí k vypínání agregátu jsme zaznamenali při plachtění z kopců a při postávání v kolonách. I při dojíždění k předcházejícímu vozidlu systém vypnul pohonnou jednotku, ačkoliv jsme šlapali na brzdový pedál opakovaně. I když během jízdy systém pohonnou jednotku vypnul, pří opětovném startování jsme nepocítili žádné škubnutí nebo jsme jinak nezaznamenali (kromě zvukového projevu), že by došlo k připojení spalovací jednotky.

V našem případě měl agregát výkonu dostatek, na běžnou, i svižnější jízdu. Plný výkon pohonné jednotky znamenal zamáčknutí cestujících do sedačky a rychlé nabírání rychlosti. A to jsme občas využili plné obsazení vozu čtyřmi osobami. Jak jsme říkali, na svižnou jízdu má výkonu na rozdávání. Na pohonnou jednotku je ale potřeba se podívat i z druhé strany. Rozhodně se nejedná o žádný trhač asfaltu. I když umí slušně zabrat a rozjet se, neočekávejte žádné překonávání rychlostních limitů a okruhové závody. K tomu Cupra nabízí třeba verzi VZ s benzínovým dvoulitrem a výkonem 333 koní.

Během celého testu udržovala převodovka otáčky výše, než je v dnešní době obvyklé. To se pozitivně projevilo hlavně při sešlápnutí plynového pedálu a rychlejší odezvě agregátu, který rychleji zabral. Testovaný model Formentor nabízel i změnu jízdních režimů, které upravují primárně čas řazení a odezvu plynového pedálu. V režimu Performance docházelo k řazení ještě později, což ale za nás nebylo zase tak nutné, protože už v základním režimu byly otáčky v optimální hladině. Změnu může řidič provést buď na obrazovce infotainmentu nebo na tlačítku s logem Cupra vlevo na volantu. Vpravo je pak startovací tlačítko pohonné jednotky.

V zatáčkách se Formentor nenakláněl, seděl na silnici a měli jsme důvěru v jeho jízdní schopnosti. Samozřejmě ruku v ruce se stabilitou v zatáčkách a výborným nastavením podvozku jde trochu tvrdší přejíždění retardérů a nerovností. Rozhodně to ale není nic, co byste na konci dlouhé jízdy pocítili. Za nás se jedná o optimální poměr mezi jízdními vlastnostmi a „žehlením“ nerovností.

Adaptabilní tempomat, který získáte již v základní nabídce, udržoval rychlost i v kolonách a navíc uměl i zastavit při popojíždění. Po sešlápnutí plynu se pak rozjel a opět udržoval stejnou vzdálenost. Dojíždění k dalšímu vozidlu bylo plynulé a Formentor zastavil bez výrazného cuknutí. Systém prediktivní jízdy, kterým byl Formentor vybaven, získával informace z mapových podkladů, ze senzorů a z radarů a díky tomu pak případně zpomaloval, aby plynule dojel ke značce omezení rychlosti nebo k před námi jedoucímu vozidlu. Občas začal vůz zpomalovat, ačkoliv jsme nevěděli proč. Pokud by vám ale systém vadil, lze ho vypnout. Systém rozpoznávání značek občas zaznamenal i značky, které ale byly dávno sundány. Pak nás vůz upozorňoval, že překračujeme rychlost, ač tam žádná značka nebyla.

Cestou necestou se slušnou spotřebou

Během celého testu jsme překonali 720 kilometrů, přičemž polovinu ukrojily dálnice, z 20% vedla cesta mimo obec a zbytek byl v obci a v kolonách. Celková spotřeba se samozřejmě odvíjela od rychlosti a obsazenosti vozu a samozřejmě i z ročního období, neboť test probíhal na konci listopadu. Jak jsme uváděli, Cupra Formentor uvádí průměrnou spotřebu pohonných hmot na hranici 6 litrů na 100 kilometrů. My jsme se pohybovali na hranici rychlostních limitů a celkově si dle palubního počítače Cupra řekla v průměru o 6,7 litrů na 100 ujetých kilometrů. To na nezajetý agregát v kombinaci s velmi nízkou teplotou se zimními pneumatikami považujeme za slušný výsledek. Je patrné, že i přes horší podmínky se lze papírově deklarované spotřebě přiblížit a nejedná se o pouhé tvrzení výrobce. Dálniční jízda znamenala spotřebu paliva nad 7 litrů, ve městě klesala na hodnotu okolo pěti, v závislosti na dopravní situaci.

Shrnutí

S modelem Cupra Formentor jsme strávili celý týden a měli jsme možnost vyzkoušet si všechny jeho aspekty. Líbily se nám jízdní vlastnosti, výbava v základu, pohonná jednotka nebo světelné prvky a to nejen v exteriéru, ale i v interiéru. Čtení značek občas vykazovalo nesrovnalosti mezi realitou a zobrazovanými údaji, díky čemuž občas vůz lehce zpomaloval, i když k tomu nebyl důvod. A pro někoho může být nevýhodou cena, která začíná poměrně vysoko, na to se ale podíváme dále. Nicméně celkově se nám Formentor velmi líbil a čas s ním byl velmi příjemný.

Cupra Formentor začíná na hodnotě 919 900,- Kč se základní benzínovou jednotkou a manuální převodovkou. Mild hybrid aktuálně pořídíte za 994 900,- Kč ve spojení s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. Na dieselovou variantu budete potřebovat dalších 45 000,- Kč a e-hybrid začíná na cenovce 1 159 900,- Kč. Verze VZ a VZ Extreme pak pokračují v cenových stupních. Námi testovaný model obsahoval ještě pakety Immersive, Pure Performance, Dynamic design, intelligent Drive Lite (ten nyní obsahuje navíc ještě inteligentního parkovacího asistenta), dále příplatkové lakování a příplatková 19“ litá kola Sandstorm, což znamená celkovou cenu 1 158 900,- Kč.

Cupra Formentor 1.5 eTSI
Objem motoru (l)1,5
Počet válců4
Maximální výkon/otáčky (kW/min-1)110/5000 – 6000
Maximální točivý moment/otáčky (Nm/min-1)250/1500 – 3500
PalivoBenzín
Maximální rychlost (km/h)205
Zrychlení 0–100 km/h (s)9
Spotřeba: Město (l/100km)6,4
Spotřeba: Mimo město (l/100km)5,7
Spotřeba: Kombinovaná (l/100km)6,0
Pohon4×2
PřevodovkaAutomatická 7stupňová DSG
Pohotovostní hmotnost (kg)1 482
Celková hmotnost (kg)2 000
Objem palivové nádrže50
Délka (mm)4 451
Šířka (mm)1 992
Výška (mm)1 528
Rozvor (mm)2 680
Rozchod vpředu/vzadu (mm)1 585/1 559
Velikost zavazadlového prostoru (l) – základní / zadní sedadla sklopená450/1 400
Cena vozu (Kč)1 158 900,-
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Jiří Rival

Související články